Afvænning af natflaske - 7 mdr.

2. december 2021

Alder:
7 mdr.

Afvænning af natflaske - 7 mdr.

Hej Helen.

Vores datter på 7 mdr. (7,9kg) får stadigvæk 3 flasker fra 18-06 og det vil vi rigtig gerne lave om på, ved at fjerne 1-2, da vi ikke tror hun er sulten om natten, men bruger det til at komme videre i søvnen på.

Se hendes daglige indtag samt lurer nederst i besked.

Vi har prøvet alt om natten frem for at give hende mælk, men hverken vand, som hun slet ikke gider (heller ikke om dagen) eller nus/sang hoppen på yogabold virker.

Spørgsmålet:
Hvilken af de 3 flaske i tidsrummet 18-06 bør vi vende hende af med, hvis vi overhoved skal det endnu?
Hvordan pokker gør vi det, og hvor længe vil det ofte tage barnet før de vænner sig til, at de ikke får flaske om natten?

Typisk dag.
06.00 vågner
Grød
08.00 1. Lur spiser mellem 90-120ml

Annonce

... vågner
Formiddagssnacks
12.30 2. Lur spiser mellem 90-150ml
13.30 vågner
Eftermiddagsmåltid
16.00 3. Lur (ikke altid hun tilbydes)
16.40 Vågner
Aftensmad

18.30 putteflaske mellem 120-150ml
22.00 aftenflaske mellem 90-120ml
02.00 natflaske mellem 60-120ml

06.00 står op.

I nat prøvede vi at fjerne 02.00 flasken. Vi havde et grædende barn frem til 03.30, hvor hun faldt i søvn. Vågnede så 06.40 og virkede bestemt ikke sulten. Fik grød kl 07.00, så vi tror virkelig ikke at det er sult der gør, at hun bliver ked af det om natten, men mere manglende tryghed fra flasken.

Ser frem til at høre fra dig.

Vigtig info: vi tilbyder hende altid større flasker end hun kan drikke for at være sikker på, at hun tager det hun har lyst til.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor